Mám doma poplach - je tam zlodej alebo nie?

poplach.jpg Mnoho ľudí prepadá panike po obdržaní informácie o poplachu, je tam niekto, nie je? Možnosti overenia sú rôzne a nemusia byť ani finančne náročné.

Autor: Štefan Lastovka
 

Overenie poplachu resp. správne vyhodnotenie nemusí byť vždy vykonané fyzickou ohliadkou objektu, všetko závisí od spôsobu notifikácie. Takže poďme sa na to pozrieť bližšie. Hoci jednoduchšie notifikácie sú všeobecne známe pre ucelený obraz o problematike ich neobídeme. Vždy sa zamyslite ako bude systém fungovať bude slúžiť alebo obmedzovať? Niekedy sa vyplatí zaplatiť trochu viac a vyhnúť sa stresom alebo vyšším prevádzkovým nákladom. Ak obsluha nie úplne znalá môže sa rozdiel v cene vrátiť už v prvom roku používania. V rezidenčných aplikáciách systémy obsluhujú deti, ako aj staršia generácia čo prináša falošné poplachy, poruchy ...  

Typy notifikácií sú zoradené podľa ich historického vývoja.

V prvej časti sa pozrieme ako by mali fungovať najpoužívanejšie notifikácie a overovanie:

  • Externá siréna
  • Hlasová správa
  • SMS

V druhej časti sa pozrieme na menej používané a nové technológie na notifikáciu alebo presnejšie informácie slúžiace na  overovanie poplachov:

  • audio verifikácia (odposluch)
  • email
  • video verifikácia - statický obraz
  • video verifikácia - živý obraz
  • využitie cloud-u

Externá siréna

Inštalácia externej sirény patrí medzi najstaršie a najrozšírenejšie signalizácie poplachu. Z psychologického hľadiska je akustická signalizácia najúčinnejšia. Narušiteľ objektu vie o tom, že bol odhalený a zväčša opúšťa miesto činu. Vzhľadom na tento fakt je inštalácia externej sirény WL Outdoor Siren and Strobe - 540X510.jpg vyžadovaná poisťovňami. Kvôli rýchlejšej lokalizácii objektu zásahovou jednotkou bývajú externé sirény vybavené stroboskopom (blikajúci zdroj svetla) - siréna podľa platných noriem môže byť aktivovaná maximálne po dobu jednej minúty pre jednu udalosť. Takáto signalizácia však poskytuje len všeobecnú informáciu o tom, že na objekte nie je všetko v poriadku. Nemusí ísť vždy o narušiteľa, môže to byť interná porucha systému, sabotáž, výpadok napájania atď. Ak má Váš systém len takýto poplachový vývod je to zastaralé a neefektívne - nemôžte okamžite adekvátne reagovať lebo neviete čo sa vlastne u Vás doma stalo. Našťastie takýchto systémov už rapídne nepribúda. Ak chcete preveriť situáciu musíme zabezpečiť fyzickú ohliadku objektu, čo v prípade ak to robíte osobne a objekt je evidentne narušený napr. vylomené dvere alebo rozbité okno nemusí byť pre vás komfortné a v prípade, že sa vnútri nachádza páchateľ to môže byť aj nebezpečné.

Hlasová správa

Väčšina systémov pre rezidenčné aplikácie má v ústredni systému priamo integrovaný hlasový modul, pri väčších systémoch je voliteľný prídavný modul. Tieto moduly umožňujú zavolať na predprogramované čísla informáciu o poplachu. Podľa typu systému je možné nahrať rôzne poplachové správy pre pridelené udalosti. Zvyčajne je počet telefónnych čísel osem. Moduly môžu zavolať prostredníctvom pripojenej pevnej telefónnej linky alebo cez GSM, niektoré systémy majú kombinované moduly pre pevné aj mobilné spojenie a pre optimalizáciu nákladov sa prednastaví prioritné vytáčanie. Väčšina modulov umožňuje minimálne dve hlasové správy, jednu pre poplach a druhú pre poruchu, čím viac možností tým lepšie ale nemusíte to preháňať u niektorých výrobcoch sa to stalo marketingom. Systém od DSC umožňuje dokonca až 37 hlasových správ s popisom udalostí na objekte a 16 vlastných hlasových správ. Dôležité nie je ale to čo systém umožňuje ale ako to inštalačná firma naprogramovala. Pri väčšom systéme a vhodnej konfigurácii je dobré odoslať viac poplachových informácií, na základe ktorých budete vedieť vyhodnotiť, či je v objekte reálne neoprávnená osoba alebo nie. Nemusí to tak vždy byť, poplach môže byť spôsobený aj osobou, ktorá dokonale neovláda systém a urobila len falošný poplach. Ak systém neumožňuje odoslať informáciu o odkódovaní po poplachu a nikto Vás z objektu nekontaktoval, skúste zavolať domov čo sa deje aby ste správne vedeli vyhodnotiť situáciu. Ak máte objekt pripojený na políciu alebo strážnu službu ušetríte na poplatku za výjazd.

SMS

Ak máte systém s GSM modulom, tak máte možnosť prijať okrem hlasovej správy aj textovú. Pri lacnejších systémoch dostanete len všeobecnú správu, z tohto dôvodu sa zamyslite nad systémom, ktorý dokáže posielať správy o všetkých stavoch. Nie vždy je to len o hardvéri, zväčša to inštalačná firma nevie alebo sa s programovaním z dôvodu nízkej ceny nezaoberá. Musíte sa zamyslieť na d tým, kto platí systém a kto ho bude používať a preto si nekupujte systém, ktorý nebude slúžiť lebo potom ho nebudete používať a je zbytočný. Ak nemáte priamu referenciu na firmu od známeho, ktorý je spokojný tak si zväčša si vyberáte z viacerých dodávateľov. Neberte najnižšiu cenu bez overenia čo ponúkaný systém dokáže. Niekedy sa rozdiel v cene ukáže na prevádzkových nákladoch systému. Ak máte presnú informáciu o tom čo sa na objekte deje nemusíte sa zbytočne stresovať, nemáte zbytočné náklady na preverovanie poplachov. Ak si vyberiete vhodný systém môžete dostať naozaj podrobné informácie o stave ako sú napr. výpadok napájania a jeho obnova, poplach, porucha resp. sabotáž na konkrétnom detektore. Niektoré systémy dokážu poslať aj úroveň signálu pri jeho znížení resp. stratu spojenia. Ak dostanete informáciu o strate spojenia z viacerých bezdrôtových prvkov môže to v praxi znamenať použitie rušičky. Ak systém vie poslať presné informácie nie je problém vyhodnotiť  či sa jedná o falošný poplach, reálneho narušiteľa, drobnú a lebo závažnú poruchu systému a na základe toho prijať vhodné opatrenia. Ak máte poplachy z viacerých detektorov v krátkom časovom intervale asi nepôjde o falošný poplach ale niekto sa pohybuje v objekte. Ak príde len k jedna poplachová informácia zväčša ide o falošný poplach, podľa identifikácie umiestnenia detektoru je to veľmi jednoduché vyhodnotiť. Takto nie je možné na 100% overiť poplach ale v praxi je to zväčša dostatočné. Ako čo najrýchlejšie vyhodnotiť pravdepodobnosť falošného poplachu po obdržaní SMS? Konzultujte svoje požiadavky pri ponuke a spresnite si reálne použitie pri preberaní systému aby ho dodávateľ naprogramoval podľa Vašich požiadaviek a nie podľa toho čo je pre neho najjednoduchšie. Nebojte sa pýtať na to sú profesionálny dodávatelia.

Na tomto obrazovom príklade je vidieť možnosti odosielania SMS informácie zo systému PX od výrobcu Guardall. V správach sa nachádzajú nasledovné informácie:

  • číslo objektu (slúži pre potreby servisnej organizácie),
  • názov objektu - slúži na bližšiu identifikáciu objektu užívateľom ak máte viacero objektov s jedným typom systému tak to oceníte
  • číslo udalosti - je to kontrolné číslo, udalosti nasledujú v číselnom rade ak by niekto vymazal zo zoznamu udalostí systému nejakú informáciu tak je to okamžite vidieť.
  • dátum a čas udalosti
  • udalosť a názov prvku ako aj informácia o tom kde je prvok v rámci systému pripojený. Prvá slúži primárne pre užívateľa na identifikáciu prvku, druhá môže urýchliť servis.

SMS PX.png

V príklade som uviedol 3 rôzne udalosti: poplach, tamper - otvorenie prvku systému, poplach zapenenie sirény - sabotáž montážnou penou na znefunkčnenie akustickej časti externej sirény.

Partneri

assa_abloy.png

axis.png

hid.png

securilas.png

         FBI_zeleny-p4.png